PMS klachten verminderen zonder hormonale anticonceptie

Elke maand is het weer raak. Krampen in je buik, rugpijn, lusteloosheid, gevoelige borsten, acne… Je weet niet goed wat je met jezelf aan moet en begrijpt niets van de mood swings die je hebt. Misschien ervaar je zelfs duizeligheid, hartkloppingen en angsten. PMS komt helaas ontzettend veel voor en wordt tegenwoordig bijna als ‘normaal’ beschouwd. We kunnen je hierbij alvast vertellen dat dit onzin is en dat het zeker niet normaal is om maandelijks zulke erge klachten te ervaren dat je leven erdoor belemmerd wordt. Ervaar je dit ook zo? Waar deze klachten vandaan komen en hoe je PMS klachten kan verminderen zonder hormonale anticonceptie vertellen we je graag in deze blog.

Wat is PMS?

PMS staat voor Pre Menstrueel Syndroom en is een verzamelnaam voor alle ongemakken, pijntjes en kwaaltjes die je voorafgaand aan je menstruatie en aan het begin van je cyclus kan voelen. Dit kunnen zowel fysieke klachten zijn, als mentale klachten zoals depressieve gevoelens en prikkelbaarheid. 

PMS treedt op nadat je eisprong is geweest. Na je eisprong stijgen je progesteronlevels. Dit hormoon zorgt dat een eventueel bevrucht eitje ingenesteld kan worden in je baarmoederslijmvlies. Zodra je lichaam doorheeft dat je niet zwanger bent geworden (na ongeveer een dag of 14) start je menstruatie nadat je progesteron daalt.

Het hormoon progesteron is een van de redenen waarom je je anders kan voelen voor je menstruatie. Dit zorgt namelijk ervoor dat je wat vocht kan vasthouden voor je ongesteld moet worden en maakt het je borsten gevoeliger. De ene vrouw is simpelweg iets gevoeliger voor deze ‘bijwerkingen’ van het hormoon. Progesteron is trouwens echt een supergoed hormoon en echt een belangrijk onderdeel van je cyclus! Zo werkt het bijvoorbeeld ontstekingsremmend en rustgevend. Bekijk hier onze Instagram post waarin meer uitleg staat over progesteron. 

Oestrogeendominantie vaak de oorzaak van PMS 

De stijging in progesteron verklaart waarom je wat andere gevoelens kan ervaren in je lichaam voor je menstruatie, maar het zou geen heftige PMS klachten mogen geven. Als dit wel aan de hand is, dan heb je hoogstwaarschijnlijk last van het fenomeen dat oestrogeendominantie heet. Hierbij is er te veel oestrogeen in je lichaam ten opzichte van progesteron. 

Binnen de reguliere geneeskunde wordt hier helaas niets mee gedaan. Als je klachten ervaart die passen bij oestrogeendominantie, zoals PMS klachten, raden ze aan om te starten met de anticonceptiepil of een hormoonspiraal. Echter, dit is symptoombestrijding en dus geen blijvende oplossingen.

Hoe kan je PMS klachten dan wel verminderen? 

Een goede balans tussen oestrogeen en progesteron is cruciaal voor een fijne, gezonde menstruatie. Je wilt ervoor zorgen dat je lichaam voldoende tools en stofjes heeft om progesteron voldoende om te bouwen, en je lichaam goed ondersteunen in het afbreken van oestrogeen. Op deze manier zullen je klachten voor je menstruatie verminderen.

Als eerste willen we meegeven dat een goede darmgezondheid essentieel is tegen PMS klachten! Poepen is detoxen en zorgt ervoor dat je oestrogeen goed afgebroken wordt. Daarnaast zijn je darmen de plek waar alle vitamines en mineralen opgenomen moeten worden vanuit je voeding, waaruit je hormonen weer mooi opgebouwd kunnen worden. Als deze basis ontbreekt, dan is het heel logisch dat je hormonen niet in balans zijn. Met de EMB bloedtesten kunnen we een uitgebreid kijkje nemen naar je darmgezondheid! 

Relatie tussen voeding en PMS 

Aandacht voor je voeding mag niet ontbreken als je PMS klachten wilt oplossen. Uiteraard geeft voeding je de juiste bouwstenen om hormonen op te bouwen, maar bepaalde voeding kan ook je hormonale stelsel ondersteunen of juist nadelig werken. Daarbij zorgt voeding ook voor de juiste ondersteuning voor de organen die van belang zijn voor een optimale hormoonbalans. Laten we eens een aantal onderdelen benoemen:

  • Vitamine B12, omega 3 en magnesium zijn essentiële bouwsteentjes voor de opbouw van je hormonen. Daarbij helpt magnesium met het ontspannen van je zenuwstelsel, waardoor ook klachten kunnen verminderen. Lees hier onze blog over magnesium bij hormonale klachten. Probeer dus goed te letten op voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze stoffen. B12 vind je voornamelijk in dierlijke producten, dus alle vega’s en veganisten mogen een complete B-complex pakken als ze PMS klachten ervaren. 
  • Om de oestrogeen afbraak te stimuleren kan je focussen op het stofje chlorofyl, die je veel in groente groenten vindt. Chlorofyl helpt bij het maken van de enzymen die je lever nodig heeft om oestrogeen af te breken. Ook DIM stimuleert de afbraak en dat vind je weer in koolsoorten. Let daarbij goed op je vezelinname, want oestrogeen bindt zich aan vezels in je darmen voordat het afgevoerd wordt! 
  • Omdat je lever zo’n belangrijk onderdeel is voor de oestrogeen afbraak, wil je er alles aan doen om dit orgaan te ondersteunen. Zorg voor voldoende water, eet meer groenten (400+gram!) en let op je alcohol- en cafeïne inname. Je lever geeft meer prioriteit aan het afbreken van alcohol, cafeïne en andere afvalstoffen voordat het oestrogenen zal afbreken. Het liefst wil je dit minimaliseren voor en tijdens je PMS periode.
  • Ook wil je er alles aan doen om (laaggradige) ontstekingen te verminderen. Dit zuigt energie van je systeem en zorgt ervoor dat je lichaam minder aandacht besteedt aan je hormoonas. Omega 3 helpt met het remmen van de ontstekingen, let hier dus goed op! Eigenlijk vinden we dit een basis supplement bij alle vrouwen met hormonale klachten. Daarbij kan je letten op het verminderen van ontstekingsbevorderende producten, zoals gluten, zuivel en suiker. 
  • Daarnaast kan je ook hormoonverstorende stoffen binnenkrijgen. Xeno-oestrogenen zijn chemische stoffen die je onder andere vindt in plastic verpakkingen, bestrijdingsmiddelen en cosmetica.
Stress en PMS klachten

Dit zal geen verrassing zijn als je ons al langer volgt: Stress en drukte zijn geen vrienden van je cyclus. Stresshormonen zijn altijd in strijd met je geslachtshormonen, en dat kan je zeker ook voelen! De aanmaak van stresshormonen zal altijd voorrang krijgen, waardoor de hormonen voor een gezonde menstruatie minder aandacht krijgen. 

Hoe moeilijk het ook is, ga echt aan de slag met je eigen mindset en agenda. Plan voor jezelf rust momenten in en zorg voor voldoende ontspanning, helemaal na je ovulatie! Probeer te kijken of je activiteiten waarbij je flink moet presteren, of die veel van je vragen of stress geven, kan inplannen voor en tijdens je ovulatie. Geef jezelf die rust waar het om vraagt. Het aanmaken van al die hormonen en menstrueren kost zo ongelofelijk veel energie voor je lichaam.

Wees geduldig

Ga je aan de slag met je cyclus en PMS klachten? Houd er dan rekening mee dat je wel even geduld mag hebben. De weg naar herstel is lang. Je eitjes ontwikkelen zich ongeveer 100 dagen lang. Het kan dus zeker 3 maanden duren voordat je hormonen meer in balans komen. Heb je daarbij wat stress, dan duurt deze periode alleen maar langer. 

Alles wat je drie maanden geleden hebt gedaan en gegeten, zie je dus later terug in je cyclus!

Ook kan het in het begin zeker zo zijn dat je klachten even verergeren, wat alleen maar een goed teken is. Dit noemen we namelijk oestrogeen dumping. Alle overtollige oestrogeen wordt afgebroken. Zie dit als een hormoondetox van je lichaam, waardoor je klachten ook zullen gaan verminderen. 

Daarnaast is ieder lichaam anders, de ene kan baat hebben bij het minderen met eten van bijvoorbeeld suikers en koemelk, maar de ander zal bijvoorbeeld meer moeten focussen op de gezondheid van de darmen. Er is dus niet één aanpak die voor iedereen magisch zal werken.

Word je gek van je PMS klachten of ervaar je andere hormonale problemen? Je mag altijd een gratis coachcall met ons inplannen, zodat we eens kunnen sparren hierover!