Stoppen met de anticonceptiepil? Dit is een hormoonvrij alternatief

Steeds meer vrouwen willen stoppen met de pil omdat er helaas veel negatieve gevolgen aan verbonden zijn. Maar zwanger worden? Dat hoeft nog niet per sé. In deze blog nemen we je mee in onze favoriete hormoonvrije anticonceptie methode: Periodieke onthouding. 

Waarom stoppen zoveel vrouwen met hormonale anticonceptie? 

We pakken even de anticonceptiepil als voorbeeld. Voor sommige vrouwen kan dit een prima manier zijn van anticonceptie, maar helaas wordt het snel als “medicatie” ingezet bij klachten rondom de menstruatiecyclus. Helaas lost de pil geen klachten op, maar onderdrukt het ze. Daarnaast heeft de pil wat nadelige gevolgen:

  • Je hebt een grotere kans op depressie en angstgevoelens. Hormonale anticonceptie maakt je zenuwstelsel gevoeliger voor stress en maken veranderingen in de hersenen, waardoor je emotioneel onstabieler kan worden. 
  • Je libido kan verminderen. Hormonale anticonceptiemiddelen schakelen testosteron uit, wat je nodig hebt voor je libido. Ook veroorzaken ze vaginale droogheid en heb je meer kans op vaginisme. Verminderd geslachtsdrift is ook nadelig voor je neurotransmitters, dit zijn “boodschap” stofjes in je hersenen. 
  • Sommige stoffen in de anticonceptiepil vergroten het risico op haaruitval en dunner wordend haar. Deze stoffen kunnen ook juist acne veroorzaken.
  • De synthetische oestrogeen-vorm in de anticonceptiepil kan juist migraine veroorzaken.
  • Hormonale anticonceptiemiddelen verstoren je insulinehuishouding, waardoor je meer last kan krijgen van cravings. Dit is de reden waarom meiden soms aankomen nadat ze zijn begonnen met pil of moeite hebben met afslanken. 
  • Een tekort aan voedingsstoffen is vaak terug te zien bij mensen die de anticonceptiepil gebruiken en dit leidt natuurlijk uiteindelijk weer tot andere klachten.

Ook andere vormen van hormonale anticonceptie hebben nadelen. In onze ANTI-conceptiepil guide zetten we alle vormen van anticonceptie op een rijtje met hun voor- en nadelen 

Meer over de effecten anticonceptiepil kan je lezen in deze blog.

“Maar ik vind menstrueren zo’n gedoe” 

Het gene wat veel vrouwen tegen houdt om te stoppen met hormonale anticonceptie, is dat ze het menstrueren zelf vervelend vinden. Met de pil kan je het bloedverlies regelen door de pil door te slikken en veel vrouwen hebben geen bloedverlies bij gebruik van een hormoonspiraal.

Maar eigenlijk is menstrueren echt iets moois. Het geeft aan dat je lichaam gezond is, en door meer te gaan leven naar je cyclus brengt het je dichterbij jezelf. Daarbij is een gezonde menstruatie een teken van een goede ovulatie, wat veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengt.

In de periode dat je menstrueert zal je merken dat je meer tijd voor jezelf nodig hebt en wat lager in energie zit. Het is dan ook mooi om toe te geven aan dit gevoel en meer in te tunen met je eigen lichaam. Probeer het eens uit en kijk eens wat het je allemaal oplevert. 

Anticonceptie zonder hormonen

Zelf maken we op dit moment gebruik van het tracken van onze cyclus door middel van het meten van de basale lichaamstemperatuur en letten we op vruchtbaar slijm. In de praktijk gaat dit regelmatig in combinatie met condooms, vooral in het begin. We leggen graag alles aan je uit!  

Aan de hand van je basale temperatuur kan je zien of je ovuleert. Je basale lichaamstemperatuur is je temperatuur gemeten als je wakker wordt, voordat je opstaat. Net voor je ovulatie is je lichaamstemperatuur wat lager en net na je eisprong zal je ineens een stijging kunnen zien. Zoals je misschien eerder al gelezen hebt in onze gratis hormoon guide, ben je alleen rondom je ovulatie vruchtbaar. Dat betekent dus dat je rond die dagen geen of enkel beschermd seks kan hebben als je niet zwanger wilt worden.

Daarbij is het ook goed om je afscheiding in de gaten houden. Rondom je ovulatie zal je afscheiding erg ‘’slijmerig’’ zijn. Het is dikker, glibberig en ziet er uit als rauw eiwit. Wat ook een goed trucje is, is dat je afscheiding rondom je ovulatie (dus vruchtbare periode) nat is in je onderbroek en vervolgens weer onzichtbaar opdroogt. Wanneer je niet vruchtbaar bent, zal je afscheiding misschien een witte, wat droge, korrelige vlek achterlaten in je onderbroek. 

Dit kan je natuurlijk helemaal handmatig doen en zelf opschrijven. Maar wanneer je voor een nog betrouwbaardere versie wilt gaan, dan zou je eens kunnen kijken naar de Daysy of Ladycomp cyclus tracker. Dit is soort computer-thermometer, waarmee je dus iedere ochtend je temperatuur op meet en in een app alles duidelijk geregistreerd wordt. Het systeem in deze kleine computertjes slaat je data op en krijgt zo jouw persoonlijk algoritme in beeld. Daysy en LadyComp geven vanaf de eerste dag dat gemeten wordt  de status voor 99,4% aan. Dat is voor veel vrouwen geel maar vanaf dat je de eerste menstruatie aangeeft heb je al groene en rode dagen in die cyclus. Kleurt de thermometer groen, dan ben je onvruchtbaar. Bij een rode kleur ben je vruchtbaar en moet je dus uitkijken als je niet zwanger wilt worden. Het is dan aan te raden om gebruik te maken van bijvoorbeeld een condoom.

Goed om te weten:

Bepaal voor jezelf wat voor jou een goede en fijne manier is van anticonceptie. De manier van periodieke onthouding (ook wel sympto-thermale methode) die we hierboven beschreven, is niet voor iedereen weg gelegd. Het is namelijk een manier waar je erg nauwkeurig mee moet omgaan. Daarnaast kan het ook wat lastiger zijn als je kampt met bijvoorbeeld PCOS, omdat je dan geen of een onregelmatige cyclus hebt. Maar het is zeker niet onmogelijk! Zie dit:  https://www.daysy.nl/post/online-workshop-pcos-en-toch-je-cyclus-kunnen-volgen

Ook moet je rekening houden met andere factoren die de lichaamstemperatuur beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld ziek zijn en alcohol gebruik. Maar je kan dan gerust een dag over slaan, hierdoor raakt het systeem niet in de war.

Wil je meer lezen over je cyclus, de anticonceptiepil en andere manieren van anticonceptie? Schaf dan vooral onze ANTI-conceptiepil guide eens aan.