Waarom voel ik me niet gezond, terwijl ik zo gezond leef?

Je bent diegene in je vriendengroep die zo gezond eet en veel sport. Nu ben jij ook diegene die continu last heeft van vage klachten, zoals een opgeblazen gevoel of menstruatie klachten. Je beste vriendin gaat elk weekend op stap, eet zelden groenten en doet misschien een keer in de maand een sportlesje en ze heeft nergens last van. Als jij je hierin herkent, weet je vast hoe annoying dit is! 

Geloof ons, je bent echt niet de enige. Lang waren wij ook die meiden en wisten we maar niet waar dit vandaan kwam. 

We vertellen je graag waar dit vandaan komt. Want hoe komt het dat juist de vrouwen die in theorie gezonder leven meer lichamelijke klachten ervaren? Er is één ding dat deze vrouwen gemeen zullen hebben: stress. 

Je vraagt te veel van jezelf. Je legt te veel druk op jezelf. Je prestatie lat ligt veel te hoog. 

Ja, dit kan confronterend zijn. Er bestaat ook zeker een kans dat je dit al weet van jezelf, maar dat je niet weet hoe je hiermee moet omgaan. Hier helpen we je graag mee. 

Hoe zit stress eigenlijk in elkaar?

Laten we eerst een stapje terug doen. Wat is stress nou eigenlijk? Stress komt voor in verschillende soorten. Je hebt mentale stress, maar ook fysieke stress. Stress kan accuut zijn, maar ook chronisch. 

Mentale stress is voor vele wel iets bekends, maar er wordt minder snel aan fysieke stress gedacht. Dit kan komen door te veel beweging/te weinig rust, maar ook stress vanuit bijvoorbeeld voeding. We hebben hier al eens een interessante blog over geschreven, want dit kan komen vanuit exorfinen!

Ons lichaam kan heel goed omgaan met acute stress. Het is zelf goed om dit af en toe te hebben! Zodra er een benarde situatie is waaruit je wilt ontsnappen of tegen moet vechten, maakt het lichaam het hormoon adrenaline aan, waardoor je snel hele hoge prestaties kan uitvoeren en snel kan schakelen. Dit wordt ook wel de ‘’Fight or Flight’’ modus genoemd. 

Het probleem tegenwoordig is dat stress te vaak langdurig voorkomt. Dit put je lichaam letterlijk uit. Wat er fysiologisch gezien gebeurd, is dat je bijnieren uitgeput raken door het aanmaken van adrenaline en dat cortisol te langdurig moet pieken om dit proces bij te houden. Normaal gesproken maakt je lichaam cortisol in pieken aan. Echter, tegenwoordig is dit dus praktisch altijd, door alle prikkels die je lichaam moet verwerken en door al het werk dat je lichaam moet doen om aan jouw eigen verwachtingen te doen.

Doordat de bijnieren overactief moeten werken voor een lange periode door het aanmaken van cortisol, raken de bijnieren uitgeput. Op het lange termijn kan dit zelfs ontwikkelen tot een burn-out. Doordat de bijnieren zo hard moeten werken, vreten ze alle vitamines en mineralen op, waardoor je tekorten gaat opbouwen en je je alleen maar ellendiger gaat voelen. Ook put deze overproductie van de bijnieren andere hormonen uit. Zo kan je bijvoorbeeld minder schildklierhormoon produceren, wat veel klachten kan opleveren, zoals vermoeidheid en een verslechterde stofwisseling. Ook DHEA is een slachtoffer. DHEA is de voorloper van onder andere geslachtshormonen en zorgt juist voor stressreductie. Hierdoor kan je dus menstruatieklachten ontwikkelen en wordt het lastigere om uit deze vicieuze cirkel te stappen. 

De invloed op darmen en hormonen

We kunnen nog een stapje verder gaan kijken hiernaar. Je hebt misschien ooit wel gehoord dat je darmen je tweede brein zijn. Dat is echt zo! Doordat je te veel in de stress modus staat (het sympathisch systeem), kan je lichaam niet vaak genoeg in de rest and digest modus komen (parasympathisch systeem). Normaliter kunnen je darmen voeding goed verwerken in de rest and digest stand, waardoor je stoelgang goed werkt en vitamines en mineralen goed opgenomen kunnen worden door de darmwand. Darmen staan ook in verband met je mentale gesteldheid. Aangetaste darmen door stress kan dus leiden tot negatievere gevoelens en tevens een verslechterde hormoonproductie. Dit sluit dus eigenlijk de cirkel. 

Naast dat stress op je darmen en hormonen werkt, komt ook je immuunsysteem extra onder druk te staan. Stress zorgt ervoor dat het immuunsysteem voortdurend kleine hoeveelheden inflammatoire stoffen produceert. Dit worden laaggradige ontstekingen genoemd. Deze ontstekingen kunnen de darmwand aantasten, waardoor schadelijke stoffen je lichaam kunnen binnendringen.  

Je merkt al wel dat stress veel fysiologische gebeurtenissen in het lichaam activeert en tegenwerkt. Hoe lang je in de cirkel blijft hangen, hoe meer je systeem aangetast wordt en hoe lastiger het zal worden om eruit te klimmen. Daarbij kan het erg lastig zijn om erachter te komen wat bij jou het beginpunt is geweest van de meerdere klachten. En deze oorzaak vinden is juist wat zo belangrijk is om te herstellen. 

Wat kan je doen?

Oke, maar hoe kan je hier nou uitkomen? Hoe kan je ervoor zorgen dat je systeem minder stress ervaart, op een fysieke en mentale manier. Uiteraard kan je voor het fysieke gedeelte ‘gemakkelijk’ aanpassen maken in je voedingspatroon en sport-/rustritme. We moedigen dit dan ook zeker aan! Maar als je niet aan de slag gaan met het mentale aspect van stress, zal het altijd een struggle blijven. De grootste troef is dan ook het vinden van de juiste ontspanning. 

Echt diep ontspannen. Voor veel vrouwen met een hoge lat en veel hooi op de vork is dat lastig. 

Netflixen is leuk en vergt weinig energie, maar ontspan je dan wel echt?
Als je eens in bad gaat, kan je dan je telefoon wegleggen?
Kan je in de natuur wandelen zonder koptelefoon?

Echt ontspannen is moeilijker dan het lijkt. Fysiek iets ontspannends doen met puur alleen je eigen gedachtes. Dit is een uitdaging. En vaak komt dat omdat je eigen gedachtes eng kunnen zijn om naar te luisteren of snel negatief worden. Dit komt terug op een stuk mindset, zelfvertrouwen en hoe je in je eigen vel zit. 

Hoe kijk je naar jezelf? Welke taken leg jij jezelf allemaal op? Kan je zeggen dat je trots bent op jezelf? Kan je een paar keer diep ademhalen en connecten met je lichaam?

Daarnaast is het ook belangrijk om meer acceptatie en begrip te krijgen voor je lichaam. Schiet je meteen al in de stress als je buik wat opgeblazen is? Dan zal die frustratie je misschien ook in de weg zitten.

Dit is de echte uitdaging om stress uit je systeem te kunnen krijgen. Echt diep ontspannen op een mentale en fysieke manier kan je leren, maar het vergt veel tijd en oefening. Vertrouw ons: als je hiervoor open staat en het echt wilt vanuit intrinsieke motivatie, dan ga ook jij dit kunnen! 

Sinds wij EMB bloedtesten zijn gaan aanbieden, zien we dat stress bij veel mensen de grote oorzaak is van hun klachten. Veel is hier naar terug te leiden. Inzicht krijgen in hoe je lichaam er eigenlijk fysiek en/of mentaal voor staat is met deze manier ideaal wanneer je aan de slag wilt gaan met je leefstijl. 

Weer terug in de gezonde balans komen kost tijd en zeker wanneer je het moeilijk vind om bijvoorbeeld minder te sporten, druk voelt om altijd maar gezond te eten én daarnaast veel van jezelf verwacht op allerlei andere vlakken. Geloof ons als we zeggen dat het het waard is om hier wat aan te doen! Vind je dit lastig? Je mag altijd een gratis coachcall met ons inplannen om te sparren hierover.