Een verstoorde relatie met voeding, hoe herstel je die?

Steeds meer mensen creëren een verstoorde relatie met eten. Dit komt vaak voort vanuit obsessief gedrag. Calorieën tellen, verpakkingen bestuderen, restricties en ga zo maar door. Nu is het sowieso lastig om van jezelf te zeggen dat je een verstoorde relatie met eten hebt. Het probleem is dan ook dat we het vaak niet of te laat door hebben. 

Twijfel je of jouw relatie met eten verstoord is? Hieronder een aantal voorbeelden waaraan je kan merken dat je een slechte relatie met voeding hebt:

  • Je bent continu bezig met het tellen van calorieën
  • Je durft niet ergens anders te eten, omdat je dan niet weet wat je precies binnen krijgt
  • Je labelt voeding als goed of slecht 
  • Je bent continu bezig met eten 
  • Je wordt onrustig van het niet bijhouden van voeding, je wilt de controle behouden
  • Je leeft onder veel restricties en/of eetregels 
  • Je voelt je schuldig als je iets ‘’slechts’’ hebt gegeten 

Als je veel bezig bent met je leefstijl en fysieke doelen hebt, probeer dan regelmatig een helikopter view te nemen. Vraag bij jezelf af waar je mee bezig bent. Hoe voel je je er bij? Hoe zit je in je vel? Hoe reageert je omgeving? 

Heb je het idee dat je relatie met voeding verstoord is, maar weet je niet wat je hier aan kan doen? We hebben wat tips op een rijtje gezet. 

Praat er met iemand over

Krop je gevoelens niet op, zoek een vertrouwenspersoon en vertel wat je dwars zit. Je hart luchten zal heel fijn werken en het is prettig om te praten met iemand die een ander perspectief heeft dan jijzelf.

Ditch je alles-of-niets mentaliteit

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. We durven te zeggen dat deze mentaliteit een van de grootste probleempunten in het behalen van je doelen kan zijn. 

Allereerst is het goed om te weten dat voeding niet goed of slecht is. Er is natuurlijk minder voedzame en voedzamere voeding voor je lichaam. Maar dat wilt niet zeggen dat iets minder voedzaam direct slecht is voor je. Een gezonde balans bevat zowel voedzame voeding (celvoeding) en minder voedzame voeding (mondvoeding). De kunst is om hier ongeveer een 80/20 verhouding in aan te houden, en niet te stressen als dit een keer 75/25 wordt. Stop dan ook met het houden van de welbekende cheatday. Eten is geen ‘’cheaten’’. Eten is nodig om in leven te blijven. Eet dus juist een stukje chocolade als je dit wilt en wacht niet tot het weekend is. Hoe langer je er mee wacht, hoe erger een eventuele eetbui kan worden. 

Stop met diëten 

De dieet cultuur heeft ons geleerd dat koolhydraten slecht zijn, minder eten beter is en slank zijn je gelukkig maakt. THEY ARE WRONG. Waarom volg je echt een dieet? Waarschijnlijk wil je wat afslanken, maar guess what? Dat kan ook zonder dieet! Door die 80/20 regel er weer bij te pakken en een klein calorietekort aan te houden zal je gewicht kunnen verliezen. De alles-of-niets mentaliteit zal ook minder worden wanneer je stop met het aanhouden van een dieet. 

Wees geduldig

Natuurlijk wil je dat dit zo snel mogelijk over gaat en gewoon kunnen genieten van eten zonder zorgen. Wat belangrijk is om te weten, is dat het tijd nodig heeft om te helen. Geef jezelf dus de tijd om te herstellen. Er zullen dagen zijn die goed gaan en er zullen dagen zijn die minder goed gaan en dat is ook oké. De aanhouder wint. Blijf vooral geloven in jezelf.

Zoek hulp

Dit alles is niet makkelijk. Daarom is het oké om hulp te zoeken. Vind iemand die je kan helpen. Je wilt het natuurlijk allemaal zelf kunnen, maar dit is een grote valkuil. Hulp vragen is niet verkeerd, maar brengt je juist verder. Gun het jezelf om gecoacht te worden om te ontwikkelen en groeien. Wij helpen je hier uiteraard graag mee.